join up

join up är en fantastisk "redskap" till att få bättre kontakt med sin häst. jag använder den när jag behöver. väldigt bra.
när en ledare i en flcok tycker några / någon uppför sig illa eller inte lyssnar, då skickar man iväg. så ska man göra i join upen också. när hästen inte har fokus på dig då skickar du iväg den.
man gör ju detta när man tränar löst.
så här gör du join up:
var inne i en paddock, hage eller ridhur vad som helst. du ställer dig på en plats och så skickar du iväg hästen, du börjar gå mot den och så har du ett långt rep med dig så att du liksom slänger det emot hästen. inte för hastigt så att hästen blir rädd utan att det kommer som en rörberedälse. hästen kommer förmodligen springa runt runt, låt den göra det. om du vill att den ska springa snabbare så slänger du repet mot hästen och om du vill att den ska byta varv så slänger du repet framför hästen. så att den vänder och andrar varv. byt varv ofta så att hästen får fokus på dig.
när du känner dig redo så gör du en inkallning genom att var avslappnad och böjer knäna lite och så backar du och om hästen följer efter dig och lyssnar på de du ber om då har du lyckats att göra en join up, men alla hästar brukar inte nappa direkt så man får göra om detta så att man över upp det. och till slut så ordnar de sig.
ps. detta kan du använda och göra hur många gånger som helst. MEN då måste hästen ha förtjänat det. man kan använda det när man ska hämta hästen i hagen och sånt. men jag ska ge mer tips på problem med hämtning i hagen.
men nu måste jag dra hejdå !
puss och kram <3
santana lyssnar på min inkallning. <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0